Nybörjare med gjutning

Tänkte ge mig på att beskriva mina första veckor som självlärd, entusiastisk hobbygjutare. 
 
I mitt kollage av bilder längst ned så finns både lyckade och mindre lyckade skapelser. Min tanke är att dela med mig av mina lärdomar så här långt. 
 
Innan du läser vidare vill jag dra några viktiga varningar!
 
- Många gjutmassor är irriterande för hud och luftvägar. Använd nödvändiga skydd och läs varningstexten på det material du använder. Har du möjlighet så blanda gärna gjutmassan utomhus, är det för kallt så avvakta eller hitta garage eller liknande att hålla till i. Det dammar massor.
- Om du gjuter inomhus, använd under inga omständigheter avloppet. Om du inte vill ha stopp i rören ;). Jag brukar lägga en plastsäck över diskbänken och kasserar sedan spillet på återvinningen. 
- Detta är kraftigt beroende framkallande. När du väl börjat kommer du att se gjutbara föremål och former överallt. 
 
Vilken gjutmassa bör jag använda?
 
Det beror på vad du vill använda ditt föremål till. Gips lämpar sig bäst för mindre föremål som ska stå inomhus (torrt). Betong kan med fördel användas till lite grövre föremål där det är ok med en "råare" yta. Jag föredrar dock flytspackel med fibrer vilket jag tycker är en medelväg av de andra två. Men detta är en smaksak samt en prisfråga. Betong är klart billigast, Flytspackel hamnar i mitten medan gips är dyrast. 
 
Här ser du skillnad mellan betong (vänster) och gips (höger).
 
 
Här ser du skillnad på betong och flytspackel med fibrer. Det är bra att välja rätt material beroende på vad du vill få för resultat. I just detta fall blev betong lite för grovt för att hålla på ett så tunnt föremål. Här var flytspackel med fibrer mer passande. 
 
 
Vad behöver jag för att komma igång?
 
- Kärl att blanda gjutmassan i. tex hink  (det finns speciella hinkar för detta att köpa på byggvaruhus men för att komma igång ta det du har)
- Gjutmassa. Jag hade tur och hittade mitt första material i förrådet. Finns att köpa  i byggvaruhus och vissa hobbyaffärer. 
- Något att blanda med. Har du tur kanske det finns en målarfärgsvisp som du kan montera på en borrmaskin eller skruvdragare men det går lika bra med en kraftigare träpinne eller slev. OBS räkna inte med att använda verktyget till något annat sedan. 
- Skyddsplast, jag brukar skära upp en vanlig sopsäck för att få en så stor yta täckt som möjligt.
- Något att mäta upp vatten med.
- Skyddsutrustning, handskar och ansiktsmask. Du vill inte andas in dammet som uppkommer när du blandar vatten och cement"mjölet". 
 
TIPS! Innan du blandar ditt gips, betong eller flytspackel se till att du tagit fram och förbetett dina formar. Du har bara en viss tid på dig att hantera massan innan den brinner/stelnar. Gips är det jag upplever som snabbast att stelna. Så blanda inte för stora satser åt gången. 
 
 
Det finns olika sätt att hitta/skapa former att gjuta av, använd din fantasi. 
 
Det billigaste sättet är att hitta former i din vardag som kan användas. tex tomma pringlesrör, plastburkar, olika förpackningar, plastmuggar, ballonger, toarullar mm
 
Om du använder formar av hårdplast är det en fördel ifall du smörjer formen, detta kan du göra med vanlig matolja eller vaselin. Denna typ av form kan du oftast använda fler gånger. Använder du däremot en pappersform är den förstörd efter en gjutning då du kommer att behöva riva sönder den för att få loss din skapelse.  
 
 
Ett annat bra alternativ är att hitta silikonformar, ofta finns dessa i samband med bakmaterial och/eller godistillverkning i tex matbutiken. Jag har handlat följande på ICA, CityGross, Lidl, Panduro, IKEA, Clas Ohlsson mm. Gäller bara att ha ögonen öppna. Dessa formar behöver inte smörjas och är oxå lätta att rengöra och återanvända om och om igen. Fungerar för alla sorters material och de flesta klarar av såväl frystemperaturer som hetta i ugn. Längst nere i högra hörnet ser ni 4 vita tunna silikon som jag använder för att göra mönster med, tex som på fatet jag visade lite högre upp. 
 
 
Ett annat alternativ till form är de du gör själv, jag har testat att göra både latex- och silikonformar men detta är både tidskrävande och svårt. Dessutom är produkterna du behöver för att skapa formerna (latexmjölk, latexpasta  och/eller silikon) inte helt billigt. Får bli en annan DIY för hur man gör egna former senare. 
 
 
På bilderna i kollaget nedan får du förslag på lite olika saker jag gjort hittills. Både lyckat och misslyckat.
 
(1-2) ballongskålar av betong. (ganska tjock massa som får flyta ut över en uppblåst ballong).
(3-8) är förslag på några objekt där jag penslat egen latexform och sedan gjutit med dem. 
(9-11) är egna former gjorda av Silikon.
(12-15) är förslag på "skräp" du kan använda som form, smörj gärna in denna typ av form. 
(16-17) är återigen latexformar jag gjort. Dessa blev inte alls bra. Hjärtat blev för tunnt så det buktar sig och blir skevt, detsamma gäller ljuset. Det buktar mellan mönstren. 
(18-19) är "jag tar vad jag har" Jag ville så gärna göra ett stort fat och såg denna vita bricka på IKEA. OBS, här är det viktigt att smörja innan du gjuter. Varför inte återanvända en bearnaisesåsburk? Just denna har en vacker kant längst ned. (kommer du  ihåg min sista varning i början av denna blogg?) Obs ska inte användas som vinglas utan är tänkt att bli en ljuslykta med lite färg och pynt så småningom ;)
(20) Massor av exempel på gjutningar jag gjort av silikonformarna jag visat tidigare. 
(21) Misslyckad silikonform jag gjort, skulle blivit blommor men formen blev för tjock och orginalet var för detaljerat och tunnt så varje gång jag försökt ta ut gjutningen så har den gått sönder. 
(22-23) Köpta "proffs" silikonformar från WS och Company som är helt underbara att gjuta med. 
 
 
Nu har du (hoppas jag) lite mer kött på benen ifall du vill testa på att gjuta. Jag ska dock avsluta med ytterligare några tips. 
 
Använd dig av Youtube, Google, Pinterest eller Facebook-grupper mm för att söka information, instruktionsvideos eller bloggar mm. Du hittar också fler uppslag här i min blogg. 
 
Lycka till och hör gärna av dig med frågor. Ser fram emot att få se vad du gjort (lyckat eller misslyckat)
 
//Linda Pyzzlaren



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0